ליווי מועמדים לתואר שני בפסיכולוגיה

ליווי מועמדים בתהליכי קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה

ידוע שהקבלה לתארים מתקדמים לפסיכולוגיה מורכבת וקשה. הדרישה ללימודי המשך (תואר שני) בפסיכולוגיה גדולה, ומנגד, מספר המקומות מוגבל. הדבר נכון במיוחד לגבי מסלול המשך במגמות הקליניות, שם נרשמת הדרישה הגדולה ביותר.

בשנים האחרונות, נפתחו מספר מגמות ללימודי המשך במכללות ברחבי הארץ. הדבר איפשר לסטודנטים שסיימו תואר ראשון במסלולים רלוונטיים להגיש מועמדות ליותר מוסדות לימוד, ובכך להגביר את סיכוייהם להתקבל.

ולמרות זאת, הדרישות מורכבות ומסובכות. כל מוסד אקדמי מנהל את תהליך המיון באופן שונה, והמועמדים נדרשים לעבור מבחנים שונים הדורשים בשלות נפשית, הכנה טובה והבנה רחבה של תהליך המיון בכל אחד מהמוסדות אליהם הוגשה מועמדות.

חלק מהדרישות הם בתחום ההישגי-אקדמי, למשל מבחן מתא"ם וממוצע ציונים בתחומי הפסיכולוגיה. חלק אחר מהדרישות קשור בניסיון מעשי בתחומי הטיפול, וישנם גם דרישות אחרות הקשורות בכתיבת קורות חיים אישיים והמלצות אקדמיות.

לבסוף, ישנן הדרישות הקשורות בתהליך המיון הפנים מוסדי ע"י הסגל האקדמי- ריאיון אישי אצל יותר ממראיין אחד, עמידה בדינמיקה קבוצתית (בחלק מהמוסדות) וסימולציות פנימיות.

מטבע הדברים ישנם חששות רבים, התלבטויות ושאלות סביב תהליך המיון המסועף.

התלבטויות יכולות להופיע עוד במהלך הלימודים לתואר ראשון סביב השאלה לאיזה מסלול רוצים להמשיך, אם בכלל. בשלב זה, מסייע לחדד מול איש מקצוע, מהן הציפיות מהמקצוע, מה עומד מאחורי הרצון להמשיך בלימודי פסיכולוגיה, מהם האתגרים והקשיים שצפויים לאורך הדרך, ובאיזו מידה מתאים המקצוע למועמד.

מתן מענה לסוגיות אלו עשוי לסייע בגיבוש הפנימי ולהגביר את המוטיבציה. לחילופין הוא יכול להביא להגדרה מחדש של הרצונות והשאיפות בתחום האקדמי והמקצועי. כך או אחרת, בירור מעין זה עשוי להביא להקלה ותחושת שלימות גדולה יותר, וגם לסייע בתהליכי הקבלה, שכן המועמד נדרש לדעת משהו על הסיבות לבחירה שלו בלימודי תואר שני בפסיכולוגיה.

בהמשך, במידה ואכן ברור למועמד כי הוא מעוניין להתקדם בתהליך, יתכן שיזדקק לליווי ותמיכה, וגם לעזרה מעשית בכל הליך הקבלה. הליך הקבלה עשוי להיות מייגע ומורכב מבחינה נפשית, ולעורר שאלות רבות תוך כדי ההתקדמות בתוכו.

בטיפול המוקדש למטרת ליווי בתהליך המיון ניתן לקבל תמיכה רגשית, וכן הכוונה מעשית בכל שלבי המיון. הכוונה זו מוצאה תמיד במועמד, בשאלות שלו ובקשיים שלו, ואין בה כדי לקבל כלים קונקרטיים שיאפשרו לעבור את התהליך בדרך מלאכותית. הרעיון הוא ליווי המועמד בשאלותיו וגם מתן עזרה סביב התלבטויות בשלבי המיון השונים. כמובן, תמיכה כזו אינה מבטיחה את קבלת המועמד או המועמדת, אך במקרה של מועמדים מתאימים (שלמרבה הצער לא תמיד מתקבלים), היא בהחלט מגבירה את סיכויי הקבלה.